« Avec les nouvelles routes de la soie, la Chine se projette à l’extérieur »

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Orang Malang

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Alpha & Oméga
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#1



 
Vatman

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#2
J'ai arrete de lire a "L'elegante Xi'an"
 
Vatman

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#4
Ah parce que le bonheur des wagons ne t'as pas fait tiquer? :rolleyes:

Voir la pièce jointe 98519
Nan ca, ca va, ca me choque moins que le truc sur Xia'an.
Du coup j'ai continue un peu l'article et je me suis de nouveau arrete a "Les promoteurs d'OBOR garantissent les regles du respect du marche"

Lol, Le Monde devrait nous signaler quand il s'agit de publi-reportage.
 
Orang Malang

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#5
Nan ca, ca va, ca me choque moins que le truc sur Xia'an.
Du coup j'ai continue un peu l'article et je me suis de nouveau arrete a "Les promoteurs d'OBOR garantissent les regles du respect du marche"

Lol, Le Monde devrait nous signaler quand il s'agit de publi-reportage.
Va falloir éplucher en effet les actionnaires du groupe qui gèrent le Monde ....

Un vrai conte de fée qu'ils nous vendent là : "Le Monde selon Xi ..."
 
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Dieu suprême
26 Déc 2010
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#7
Afin de contrecarrer ce reportage dithyrambique, voici le lien d'une analyse un peu plus élaborée. Ça vaut ce que ça vaut, mais ça permet de contre-balancer l'optimisme béat.

http://www.scmp.com/week-asia/busin...g-across-one-belt-one-road-rail-route-nowhere

Quelques passages:

By the time it does pull into Yiwu, the train will have completed an epic journey, chugging 12,000km across nine countries in 18 days, with multiple stops along the way to switch locomotives and trucks to cope with all the changes in railway gauges and signalling systems.
But while the logistical complexity involved in mounting the new service is undeniably impressive, the claims made for its economic and environmental benefits fail to stand up to scrutiny.
Eastbound marine container rates from Europe to China shot up at the beginning of this month. The week our train left, it cost slightly more than US$1,500 to ship a 40ft container by sea from Europe to China. The cost of sending the same container by rail was quoted at US$2,500, two-thirds more expensive. The cost differential between westbound services was even wider, with sending containers from China to Europe by rail two and a half times more expensive than by sea.
Neither can the rail service be scaled up to the extent that it would rival seaborne freight for economy. A single large container ship can carry 10,000 40ft boxes between Europe and China in five weeks. To shift as many boxes by rail would require 294 of the trains that left London two weeks ago. And to get them all to their destination within five weeks, they would have to leave at intervals of no more than 80 minutes apart constantly for 17 days.